De algemene voorwaarden voor de verkoop van producten en diensten, hierna te noemen "de algemene voorwaarden", zijn van toepassing op alle bestellingen, leveringen van goederen en verlening van diensten die schriftelijk worden geplaatst en bevestigd door de wettelijke vertegenwoordigers van FrietTruck Jims VOF, ingeschreven bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) onder het identificatienummer BE 0758.800.613, hierna te noemen "de opdrachtnemer" of "de dienstverlener".
Deze algemene voorwaarden vormen het contract tussen de opdrachtnemer/dienstverlener en de klant. De opdrachtnemer/dienstverlener en de klant worden hierna gezamenlijk aangeduid als "de partijen".
De opdrachtnemer/dienstverlener is slechts gebonden aan overeenkomsten die schriftelijk door bevoegde personen zijn bevestigd.
Door het plaatsen van een bestelling bij de opdrachtnemer verklaart de klant kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden en verklaart hij zich akkoord met de hierin opgenomen rechten en plichten.
Voor de interpretatie van deze algemene voorwaarden verstaan de Partijen onder:
Klant: de natuurlijke en/of rechtspersoon die met de opdrachtnemer/dienstverlener een overeenkomst sluit.
Contract: het contract dat tussen de opdrachtnemer/dienstverlener en de klant wordt gesloten in de vorm van een bestelbon
Catering: omvat alle diensten die door de opdrachtnemer/dienstverlener worden geleverd en de bereiding van de ter plaatse geleverde of bereide producten.
2. AANBIEDING EN BESTELLING
Om een bestelling te plaatsen, kiest de klant het (de) product(en) en/of dienst(en) die hij/zij wenst te bestellen en informeert hij/zij de opdrachtnemer/dienstverlener per e-mail naar [email protected].
Een bestelling kan alleen worden gevalideerd als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
De dienst is bedoeld voor minimaal 35 personen of het totaalbedrag van de bestelling is minimaal € 650,00, basiskosten niet inbegrepen.
De klant heeft de capaciteit om ten minste 3 onbelaste stroomkabels te leveren (huishoudelijke voeding 220V - 32 ampère).
De klant beschikt over voldoende ruimte om de foodtruck met de volgende afmetingen te manoeuvreren en te parkeren: 3 m breed, 6 m lang en 3 m hoog.
Indien aan deze voorwaarden is voldaan, stuurt de opdrachtnemer/dienstverlener de klant een bestelbon voor deze producten en/of diensten.
Om de bestelling te bevestigen moet de klant de ondertekende bestelbon terugsturen naar de dienstverlener/leverancier samen met een voorschot gelijk aan 30% van het totaalbedrag van de bestelling met een minimum van 250€. De opdrachtnemer/dienstverlener zal zich pas jegens zijn klanten verbinden wanneer aan deze voorwaarden is voldaan. Dit voorschot wordt gebruikt om de datum te reserveren in de agenda van de opdrachtnemer/dienstverlener en kan in geen geval worden terugbetaald.
Het is de verantwoordelijkheid van de klant om de juistheid van de bestelbon te controleren en de opdrachtnemer/dienstverlener onmiddellijk op de hoogte te brengen van eventuele fouten.
Door het bestelformulier te valideren, erkent de klant formeel kennis te hebben genomen van de onderhavige algemene voorwaarden en deze zonder voorbehoud te aanvaarden. Elke bestelbon, voor akkoord ondertekend door de klant, vormt een vaste en definitieve bestelling. Elke wijziging van deze bestelling is onderworpen aan artikel 4 van deze algemene voorwaarden.
3. DUUR VAN DE DIENST EN TARIEF
De duur van de dienst is maximaal 3 uur. Daarboven wordt elk extra uur aangerekend aan 50,00 euro per uur.
Elke bestelling zal worden verhoogd met:
150€ basisprijs als het aantal gasten minder dan 150 bedraagt.
0,55€ X het aantal kilometers naar en van de plaats van bijeenkomst als kilometervergoeding. Behoudens andersluidende schriftelijke bepaling op de bestelbon, omvatten deze kosten alle verplaatsingen die noodzakelijk zijn voor de goede organisatie van de dienst.
Alle prijzen zijn exclusief BTW en worden, afhankelijk van het soort evenement, met 6% tot 12% verhoogd.
Elke verhoging van de BTW (belasting over de toegevoegde waarde) of van elke nieuwe belasting die wordt opgelegd tussen het ogenblik van de bestelling en het ogenblik van de levering en/of uitvoering, zal automatisch ten laste van de klant worden gelegd.
Behoudens andersluidende schriftelijke vermelding op de bestelbon, omvatten de vermelde prijzen de aankoop van alle ingrediënten, de culinaire voorbereidingen en de bereiding van de gerechten of schotels (naargelang van het type bestelling). Deze prijzen komen overeen met het tarief dat van toepassing is op de dag waarop de offerte wordt opgesteld en zijn geldig gedurende 30 dagen (kalenderdagen) volgend op de datum waarop de offerte wordt opgesteld. Aan het einde van deze periode kunnen de prijzen worden herzien op grond van de seizoengebonden productprijzen, de economische omstandigheden of elke andere factor die van invloed kan zijn op de aankoopkosten.
4. WIJZIGING EN ANNULERING VAN DE BESTELLING
Het exacte aantal gasten/menu's/producten moet ten minste 14 dagen voor het evenement per e-mail worden meegedeeld. De eindfactuur zal op deze basis worden opgemaakt.
De opdrachtnemer/dienstverlener behoudt zich het recht voor om de bestelling van een klant op te schorten, te annuleren of te weigeren, met name als de door de klant verstrekte informatie duidelijk onjuist of onvolledig is of indien er een geschil bestaat over de betaling van een eerdere bestelling of het voorschot.
Elk verzoek tot wijziging van de bestelling moet uiterlijk binnen 8 dagen (kalenderdagen) vóór de datum van de dienst per e-mail worden ontvangen. Na deze termijn behoudt de opdrachtnemer/dienstverlener zich het recht voor om het verzoek tot wijziging van de klant te weigeren. In dat geval zal de oorspronkelijke bestelling worden gehandhaafd en zal het bedrag volledig worden gefactureerd. Elke wijziging is slechts geldig indien zij per e-mail door de opdrachtnemer/dienstverlener is bevestigd.
In geval van annulering van de bestelling behoudt de opdrachtnemer/dienstverlener zich het recht voor om de klant de volgende bedragen als schadevergoeding aan te rekenen:
Bij annulering binnen 7 dagen (kalenderdagen) voorafgaand aan de dienst wordt 100% van het orderbedrag in rekening gebracht.
Bij annulering tussen de 7e en 13e dag (kalenderdagen) voor de dienst wordt 60% van de prijs van de bestelling in rekening gebracht.
Bij annulering binnen 14 dagen (kalenderdagen) voor de dienst wordt het voorschot van 30% beschouwd als schadevergoeding en niet terugbetaald.
De annulering van de bestelling door de klant moet telefonisch gebeuren op 0472/680765 en bevestigd worden per e-mail op [email protected]. De datum van ontvangst van deze laatste is bepalend voor de vaststelling van het bedrag van de schadevergoeding.
In geval van onbeschikbaarheid van een of meer producten verbindt de dienstverlener/leverancier zich ertoe de klant zo snel mogelijk te verwittigen en hem de keuze te laten tussen een kosteloze annulering of een wijziging van de bestelling.
In geval van overmacht behoudt de opdrachtnemer/dienstverlener zich het recht voor om, na kennisgeving aan de klant, zijn dienst kosteloos te wijzigen of te annuleren indien hij deze niet kan uitvoeren in overeenstemming met de bestelbon, zonder dat een gerechtelijke tussenkomst vereist is. Overmacht omvat onder meer:
Het volledige of gedeeltelijke verlies of de vernietiging van het computersysteem of gegevensbestand van de opdrachtnemer/dienstverlener wanneer een van deze gebeurtenissen redelijkerwijs niet rechtstreeks aan de opdrachtnemer/dienstverlener worden toegeschreven en niet is aangetoond dat de opdrachtnemer/dienstverlener heeft nagelaten redelijke stappen te ondernemen om een van deze gebeurtenissen te voorkomen,
Aardbevingen,
Vuur,
Overstromingen,
Epidemieën,
Daden van oorlog of terrorisme,
Stakingen, al dan niet afgekondigd,
Lock-downs,
Opstanden en rellen,
Onderbreking van de energievoorziening (zoals elektriciteit),
Volledig falen van de uitrusting of installatie die noodzakelijk is voor de uitvoering van een contract.
Ramp met gevolgen voor de inrichtingen van haar vestigingen
Falen/pech tijdens de reis van de hoofdzetel van het bedrijf naar de plaats van uitvoering.
Storingen in de levering door derden van de voor de uitvoering van de dienst benodigde producten, alsmede in de levering van water en energie.
Elke gebeurtenis die de voor de dienst benodigde producten onbruikbaar of ongeschikt voor consumptie maakt.
Ziekte (gestaafd door een medisch attest).
Ongeluk
Elk verbod door lokale, regionale of federale autoriteiten.
Uitzonderlijke weersomstandigheden
Een handeling of beslissing van een derde partij wanneer een dergelijke beslissing de correcte uitvoering van dit contract beïnvloedt of enige andere oorzaak buiten de redelijke controle van de opdrachtnemer/dienstverlener.
Als, ten gevolge van andere omstandigheden buiten de wil van de opdrachtnemer/dienstverlener, de uitvoering van zijn verbintenissen niet kan worden voortgezet of eenvoudigweg bezwaard of bemoeilijkt wordt, verbinden de opdrachtnemer/dienstverlener en de klant zich ertoe te goeder trouw en te goeder trouw te onderhandelen over een aanpassing van de contractuele voorwaarden binnen een redelijke termijn, met het oog op het herstel van het evenwicht. Indien binnen een redelijke termijn geen overeenstemming wordt bereikt, kunnen beide partijen de beëindiging inroepen van de tussen hen bestaande contractuele relatie, zonder schadevergoeding of schadeloosstelling van welke aard ook. Elk geval of feit dat geen fout onzerzijds inhoudt en dat de uitvoering van de dienst zou kunnen onderbreken, opschorten of onderbreken, is voorbehouden en ontslaat ons van elke verantwoordelijkheid, net zoals een geval van overmacht.
Elke annulering van de door de opdrachtnemer/dienstverlener bestelde dienst zal aanleiding geven tot de terugbetaling van de door de klant betaalde bedragen, zonder enige schadevergoeding of schadeloosstelling van welke aard ook.
5. BETALING
Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst met de opdrachtnemer/dienstverlener, moet de bestelling ten minste 5 kalenderdagen vóór de datum van de dienst volledig betaald zijn, contant of door overschrijving op rekening BE19 1030 7157 0712. De opdrachtnemer/dienstverlener behoudt zich het recht voor de bestelling, voor zover deze nog niet is uitgevoerd, te annuleren, onverminderd zijn recht op schadevergoeding.
Elke klacht betreffende een factuur moet binnen acht kalenderdagen na ontvangst schriftelijk per aangetekend schrijven aan de maatschappelijke zetel van de dienstverlener/leverancier worden gericht. Indien dit niet gebeurt, kan de klant de factuur niet meer betwisten.
6. AUTORISATIE
Als voor de uitvoering van de overeenkomst de toestemming van een derde vereist is, moet de klant ervoor zorgen dat die toestemming tijdig wordt verkregen en met een geldig schriftelijk document wordt gestaafd. Indien een dergelijke toestemming niet wordt verkregen, draagt de klant alle gevolgen daarvan en wordt de opdrachtnemer/dienstverlener door de klant van alle aansprakelijkheid ontheven. De opdrachtnemer/dienstverlener verklaart dat hij over alle nodige vergunningen van de FAVV en de keuringsmaatschappij beschikt en dat hij in verzekeringsrechtelijke staat verkeert. Op schriftelijk verzoek kan een kopie van de documenten worden verstrekt.
7. AFWIJZING VAN AANSPRAKELIJKHEID
De opdrachtnemer/dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade ter plaatse, voor zover deze rechtstreeks aan de Klant is toe te rekenen.
De klant is aansprakelijk voor alle schade, van welke aard ook, indien deze is veroorzaakt door een tekortkoming van de klant in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden.
De klant is verplicht aan de opdrachtnemer/dienstverlener de ruimte en de infrastructuur ter beschikking te stellen die nodig zijn voor de goede uitvoering van de aankoopopdracht.
In het geval dat één van onze voertuigen of faciliteiten tijdens de uitvoering van de dienst wordt beschadigd als gevolg van een tekortkoming van de klant of een andere persoon die ter plaatse aanwezig is, behoudt de opdrachtnemer/dienstverlener zich het recht voor om het bedrag van de schade aan de klant te factureren.
8. GARANTIE VOOR DE GELEVERDE DIENSTEN
De dienstverlener verbindt zich ertoe de diensten naar behoren uit te voeren. De klant wordt de conformiteit van de geleverde diensten met de oorspronkelijk gevraagde diensten gegarandeerd. Indien tijdens deze periode een anomalie wordt ontdekt, zorgt de dienstverlener ervoor dat deze zo spoedig mogelijk kosteloos wordt gecorrigeerd, op voorwaarde dat de ontdekte anomalieën naar behoren aan de dienstverlener zijn gemeld. De conformiteitsgarantie sluit uitdrukkelijk de diensten uit die worden gevraagd ten gevolge van een niet toegestane ingreep of wijziging, een hanteringsfout of oneigenlijk gebruik door de klant, of ten gevolge van een fout veroorzaakt door een ingreep van de klant of van een derde. De dienstverlener verklaart dat de resultaten van de diensten die door het intellectuele eigendomsrecht worden beschermd, originele creaties zijn. Ingeval hij voor de uitvoering van de diensten of een gedeelte daarvan een beroep heeft gedaan op externe partijen, verklaart hij dat hij alle nodige rechten en vergunningen heeft verkregen om deze diensten te verrichten. Bijgevolg waarborgt de dienstverlener de klant tegen elke actie, vordering, bewering, eis of verzet van elke persoon die zich beroept op een intellectueel of industrieel eigendomsrecht, of op een daad van oneerlijke concurrentie, met betrekking tot het geheel of een deel van de geleverde diensten.
9. KLACHTEN
Elke klacht in verband met de kwaliteit of een tekortkoming moet per aangetekende brief worden verzonden, binnen 3 dagen (werkdagen) vanaf de datum van de dienst. Na het verstrijken van deze termijn wordt de dienst geacht in overeenstemming te zijn met de bestelbon. De opdrachtnemer/dienstverlener wijst alle verantwoordelijkheid af in geval van diefstal van geld en waarde, verlies, beschadiging van bezittingen die toebehoren aan de klanten en/of deelnemers en die zich zouden kunnen voordoen ter gelegenheid van de dienstverlening. Te dien einde verbindt de klant zich ertoe afstand te doen en zijn verzekeraars afstand te laten doen van elk verhaal tegen de opdrachtnemer/dienstverlener en de maatschappij te vrijwaren tegen elk verhaal dat door de deelnemers zou kunnen worden genomen. De opdrachtnemer/dienstverlener wijst eveneens zijn aansprakelijkheid af in geval van niet-naleving van de Sabamrechten of andere belastingen die tijdens de dienstverlening verschuldigd zijn.
10. HYGIËNISCHE NORMEN EN ALLERGENEN
De opdrachtnemer/dienstverlener eerbiedigt de HACCP (NVWA)-beginselen en de vigerende wetgeving en past ze toe. Indien het geleverde product op het moment van levering niet wordt verbruikt, dient de klant ervoor te zorgen dat de vereiste opslagcondities in acht worden genomen. De opdrachtnemer/dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van onjuiste opslag van de producten na levering. Om wettelijke gezondheidsredenen moeten niet opgegeten levensmiddelen worden weggegooid. De dienstverlener/contractant aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid indien dergelijke levensmiddelen toch worden meegenomen, omdat de koudeketen verbroken is. Alle gerechten worden gemaakt in een atelier waar gluten, schaaldieren, eieren, vis, pinda's, soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesam, sulfieten, lupine en weekdieren worden gebruikt. De opdrachtnemer/dienstverlener kan niet garanderen dat zijn atelier volledig vrij is van sporen van deze verschillende allergenen. De opdrachtnemer/dienstverlener vestigt derhalve de aandacht van de klant op de risico's van allergische reacties in verband met de consumptie van zijn gerechten. De klant is verantwoordelijk voor het doorgeven van deze informatie aan zijn gasten. Elke allergische gast die door de klant op de hoogte wordt gebracht van dit risico, is zich bewust van het gevaar dat verbonden is aan de consumptie van voedsel dat door de opdrachtnemer/dienstverlener is bereid. In voorkomend geval dient de klant op de bestelbon schriftelijk melding te maken van elke gekende allergie bij zijn gasten. De opdrachtnemer/dienstverlener behoudt zich het recht voor de distributie van voedsel aan personen in risicosituaties te weigeren.
11. PERSOONLIJKE GEGEVENS
De persoonlijke informatie van de klant die aan de opdrachtnemer/dienstverlener wordt doorgegeven, is vertrouwelijk en zal niet aan derden worden doorgegeven. Zij wordt uitsluitend gebruikt om de kwaliteit en het maatwerk van de door de opdrachtnemer/dienstverlener geleverde diensten te verbeteren en commerciële voorstellen te formuleren. De klant kan steeds inzage krijgen in zijn persoonlijke gegevens die door de opdrachtnemer/dienstverlener zijn geregistreerd, door hem een schriftelijk verzoek daartoe te sturen. Indien deze gegevens onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn, wordt de klant verzocht de opdrachtnemer/dienstverlener hiervan in kennis te stellen via e-mail op het adres [email protected].
12. TOEPASSELIJK RECHT EN JURISDICTIE
De onderhavige algemene voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
In geval van een geschil over de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering of de schending van deze algemene voorwaarden verbinden de partijen zich ertoe een beroep te doen op bemiddeling vóór elke andere methode van conflictoplossing.
De partijen zullen derhalve in onderling overleg een door de Federale Bemiddelingscommissie (Simon Bolivarlaan 30 (WTC III), 1000 Brussel - https://www.fbc-cfm.be/nl) erkende bemiddelaar aanwijzen of een derde belasten met de aanstelling.
Zodra de bemiddelaar is aangewezen, bepalen de partijen, met de hulp van de bemiddelaar, onderling de wijze van organisatie van de bemiddeling en de duur van het proces.
Beide partijen kunnen de bemiddeling te allen tijde beëindigen zonder vooruit te lopen op de uitkomst ervan.
Indien de bemiddeling mislukt, zijn enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brugge bevoegd.
13. TOEPASSELIJKHEID OP CONSUMENTEN
Deze mogelijkheden zijn alleen van toepassing op particuliere consumenten voor zover zij in overeenstemming zijn met de bepalingen van de Wet Handelspraktijken.